Het nieuwe werken

Vanuit je hangmat tussen de palmbomen onder de Thaise zon de hele wereld voorzien van de juiste teksten. Of het nu gaat om een wervingscampagne die nieuwe klanten moet binnenhalen, content voor een website of een interview met – pak ‘m beet – de hoogste baas van KLM over de komende uitdagingen. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar met de huidige communicatiemiddelen is dat heel goed mogelijk. Sterker nog; ik doe het regelmatig en met succes. Ook toen Corona nog niet bestond.

Al ruim twintig jaar werk ik als zelfstandig communicatieadviseur en tekstschrijver voor allerlei opdrachtgevers. Variërend van Bio Vakantieoord en Buurtteam Organisatie Utrecht tot Farmhouse International. Enkele organisaties bediende ik vanuit het zo even geschetste tropische decor. Interviewen bijvoorbeeld kan prima via Skype of mobiel en dat geldt ook voor overleg met de opdrachtgever. De uiteindelijk teksten lever ik natuurlijk via de mail aan.

Bedrijven zouden hun werknemers moeten verplichten om af en toe buiten te spelen. Weg van de vertrouwde werkplek leren ze dan wellicht ook eens over hun eigen grenzen te kijken. Er zijn tal van andere mogelijkheden – thuis en buitenshuis – waar en wanneer je kunt werken. Voor mij levert het in elk geval veel meer dynamiek en inspiratie op dan het oude werken. Soms lijkt het niet eens meer op werken.